2010-12-14

Splittauksen sielunelämää (ja vähän lavakaapeloinnistakin)

Muusikoiden.net:issä kyseltiin vaihteeksi harvinaisen fiksuja lavakaapelointiin liittyen (http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=196509). Ajattelin kuitenkin raapustella oman vastineeni splittaukseen liittyen tänne, koska saan sitten nuo kuvat liitettyä tekstin sekaan ja lisää kirjoituksia blogiini. ;)

Eli, alla olevassa kuvassa näkyy erään suomalaisen tapahtumatekniikkafirman kaksi erilaista splittausjärjestelmää. Ensin takapuoli ja alempana etupuoli. Kuvat ovat eri tapahtumista, kuten äkkinäinen saatoi arvatakin. :)





Molemmissa järjestelmissä varsinaisen splittauksen hoitaa xta:n aktiivisplitterit. Vasemman puolimmaiset kuuluvat vanhempaan kattaukseen, jossa on xta:n vanhempi splitterijärjestelmä, ja oikeanpuolimmaiset taas hyödyntävät xta:n uudempaa splittausjärjestelmää.

Tuo uudempi järjestelmä voitaisiin ottaa esimerkiksi, koska se alkaa olla tehty kuten oikean järjestelmän kuuluukin. Eri puolille lavaa ripotellaan 12-kanavaisia lavarasioita, jotka moninapaliittimellä/multsarilla (Veam on mallisarjan nimi, tarkempaa speksiä en tiedä) varustetulla kaapelilla kytketään eteenpäin. Tästä on se hyöty, että esim. rumpuraiserille voidaan tuo lavarasia laittaa paikalleen jo lavan takana ja kytkeä mikkipiuhat siihen. Bändivaihdon aikana raiseri rullataan paikalleen, kytketään multsari kiinni ja homma on valmis. Nopeuttaa vaihtoja varsin paljon.


Kuvassa on kirjaimilla merkattu lavarasioiden paikat. Riippuu paljon keikasta kuinka monta ja mihin tarkalleen rasiat tulevat, mutta tuo on varsin toimiva lähtökohta. Joskus saattaa olla tarpeen laittaa vielä lavan keskelle eteen yksi rasia, mutta eihän tällä alalla mikään sovi samaan tiukkaan pakettiin. Lisäksi esimerkkinä käytetyssä järjestelmässä rasioita saadaan ketjutettua. Eli "A-piste" voi sijaita fyysisesti useammassa eri kohdassa. Varsin näppärä isommilla lavoilla, koska aika harvoin on tarvetta 12 reiällä samassa pisteessä. Myös tuo kirjainten kiertojärjestys riippuu aina pätsimestarin (tai jonkun muun lavahenkilön) mieltymyksistä, mutta tuohon tyyliin kuitenkin.

Laavakaapelointi päätyy lopulta splitterijärjestelmän kaapelipuolelle multsareihin. Ylemmässä splitterikuvassa näkyy roikkuvia värikoodattuja xlr-viuhkoja. Ne ovat kytketty noihin lavalta tuleviin kaapeleihin ja näiden avulla hoidetaan se varsinainen "pätsääminen". Eli oletetaan, että oranssiin nippuun olisi kytketty rasia C. Tämän rasian kanavaan 1 on kytketty sähkökitara ja kanaviin 2-3 sähköpiano. Splitterin luona C1 (eli oranssin viuhkan 1-kanava) kytketään kaukokaapelin kanavaan 10 ja C2-3 kaukokaapelinkanaviin 15-16. Kaukokaapelin kanavat näkyvät xlr-runkoliittiminä noiden viuhkojen ja ylhäällä olevien tuulettimien välissä.

Tässä kyseisessä järjestelmässä FOH ja monitorilähtö ovat multsareilla tuolla splitterin kaapelipuolella. Muistelisin noidenkin olevan 12-kanavaisia kaapeleita. Splitterin naamataulussa (joka näkyy alemassa splitterikuvassa) on vielä 2 erillistä lähtöä ihan xlr:inä, josta voidaan signaali syöttää nauhoitukseen tai bändin omaan monitoritiskiin tai mihin nyt ikinä halutaankaan.

Tässä järjestelmässä phantomit kytketään splitteriltä, eli niiden hoitaminen on pätsäämisestä vastaavan kaverin tehtävä. Pienemmissä tapahtumissa joko talon monitorimiksaaja tai joku lavaroudareista hoitaa oman tonttinsa ohella pätsäämisen, mutta yhtään isommissa kinkereissä siinä on hyvä olla ihan oma kaverinsa. Toki tuo henkilö voi auttaa esimerkiksi lavalla kun on saanut pätsin tehtyä, mutta siihen liittyvissä pähkäilyissä on kyllä riittävästi tekemistä kiireisissä kisoissa.

Hyvä toimintatapa on purkaa pätsi aina kokonaan bändin vaihtuessa ja kytkeä asiat uudestaan. Tällä varmistetaan se, että ne asiat ihan oikeasti menevät sinne minne menevät, eikä se nyt niin paljoa enempää ota aikaa. Kunnon muistiinpanojen pohjalta pätsin rakentaminen tyhjästä on lisäksi huomattavasti nopeampaa kuin alkaa lennossa yhdistelemään vanhaa ja uutta pätsiä. Pätsimestarin tehtäviin kuuluu siis vastata siitä, että asiat ovat splitteriltä pätsätty oikeisiin kanaviin, phantomia menee sinne minne pitääkin, ja lisäksi signaalit tulevat sopivalla voimakkuudella splitterille. Koska kyseessä ovat aktiivisplitterit, niin niissä on gainisäätönsä. Aika vähän niihin tarvitsee käytännössä puuttua useimmissa metelimusiikkia tarjoavissa kisoissa, mutta on sitäkin tullut vastaan.

Tässä käsitellyssä splitterijärjestelmässä on räkin alaosassa vielä 2 riviä runko-xlr:iä, joista toisessa rivissä ovat urokset ja toisessa naaraat. Nämä on ihan kylmästi kolvattu rinnakkain, eli yksi kanava kaapelista on saatavana molempina xlr:inä paneelista. Vastaava paneeli löytyy FOH:ilta ja siinä ei ole mitään ihmeellistä välissä. Näitä voidaan käyttää paluukanaviin FOHilta (eli siis pa:lle yms. menevät), huutocomin rakentamiseen, intercomiin, yms. Eli ihan mihin tahansa, jossa vaaditaan suora kaapelilinja FOHin ja lavan välillä.

Mitähän vielä. Paljon on tullut sanottua, mutta todennäköisesti kauhean epäselvästi ja oletettavasti jotain äärimmäisen kriittistä on myös jäänyt puuttumaan. Saa laittaa kommenttia, jos joku kohta kaipaa vielä lisävalaistusta.

6 kommenttia:

Jarno Salonen kirjoitti...

Nämä pyöreät tarkoittamasi multsariliittimet työnantajallasi ovat käsittääkseni nimeltään socapexeja tai mikä lieneekään oikea kirjoitusasu :)

Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Sitä olen jäänyt miettimään, että mikä etu saavutetaan jokaisen lavahakukanavan splittaamisesta. Ehkä se splitti/patchi on helpompi rakentaa noin, mutta pienemmän toimijan näkövinkkelistä tuossa palaa monta tonnia rahaa hukkaan kun vähemmilläkin kanavilla varmasti pärjäisi. Eli jos itsellä olisi omat aktiivisplitterit (tällä hetkellä vain 8 kanavaa erillisessä räkissä), rakentaisin signaaliketjussa patchin ensin ja tyrkkäisin splitterin vasta siihen patchin jälkeen ennen FOH ja MON viuhkoja.

Olli kirjoitti...

Ei ole socapexiä. En tiedä käytetäänkö niitä äänen siirtoon missään päin (toivottavasti ei, koska sekaannus valokaapelointien kanssa olisi ilmeinen). Liittimet ovat Veameja, mutta sen tarkempaa speksiä en tähän hätään osaa sanoa.

Ja kyllähän nuo isommat järjestelmät maksavat, ei siitä pääse mihinkään. Mutta on tuo ainoa toimiva vaihtoehto isommissa kisoissa. Toisaalta, loppujen lopuksi isommassa järjestelmässä on aika merkityksetön se muutaman ylimääräisen splitterikanavan+sälän hinta.

Jarno Salonen kirjoitti...

Selvä homma :) En ole niitä viuhkoja ikinä sen tarkemmin katsonut kun olen joskut itse ruuvannut kiinni. Mutta olen kyllä hyvin varma että työnantajallasi vedetään ainakin Vertecille signaalin syöttö socapexeilla ja myös jossain muussa ääneen liittyvässä sitä on minun muistikuvien mukaan käytetty.

Viitsitkö kertoa mikä sinun mielestä kehkeytyy ongelmaksi jos splitterin heittää vasta tuohon minun ehdottamaan väliin kun en sitä itse näin suorilta käsin hoksaa.

Tottahan se on, että ne joilla talous sen mahdollistaa, niin eihän tuollaisissa asioissa kannata ruveta säästämään jos homam toimii toisella tapaa paremmin. Kiitos :)

Einherjar kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Einherjar kirjoitti...

"Viitsitkö kertoa mikä sinun mielestä kehkeytyy ongelmaksi jos splitterin heittää vasta tuohon minun ehdottamaan väliin kun en sitä itse näin suorilta käsin hoksaa."

Ei niitä lavahaun kanavia toki splitata. Lavahaku on vain rakennettu ko. tapauksessa samaan boksiin patchin laittelun helpottamiseksi. Boksissa siis on vain lavakaukon viuhka kiinteästi ja sitä sitten hutkitaan patchiin, joka splitataan etu- sekä monitoripäähän.

Se splitti on sitten vasta patchin jälkeen, kuten ehdotitkin.
Käytännöllisesti katsoen siis splitataan vain ne kanavat mitä tarvitaan ja/tai kytketään etupäähän ja monitoripäähän.

Olli kirjoitti...

Jooh, voi hyvin olla, että Vertec-syötöt menee socalla. En ole niiden kanssa puljannut koskaan, niin en osaa sanoa sen tarkemmin.

Ja Einherjar jo ehtikin kommentoida, juuri noinhan se menee.