2009-11-20

2009-11-13, -14, -15, Maata Näkyvissä, Loppuosio

Hengissä siitäkin selvittiin. Ja vaikka kaikenlaista pientä olikin ilmassa, niin mitään ihan kauhean suurta katastrofia ei tälläkään kerralla osunut minkään tekniikan osa-alueen kohdalle. Mutta kun 'Katosta roikkuvien narujen varassa oli killumassa vähän taskulamppuja ja pikkuisen kotihifiä', niin kaikenlaista kyllä voi tapahtua.

En nyt ole ihan varma, että mitenkä PA/etupään osalta meni, mutta kaikki muut osa-alueet saivat jonkin järjestelmän kaatumaan viikonlopun aikana. Tosin, monitoripuolen lukuihin ei niin kovin helposti kyllä pääse mukaan, Soundcraftin Vi6 kippasi ainakin 13 kertaa... :) (Tai ainakin jouduttiin boottamaan noin monta kertaa, kippejä saattoi olla muutama vähemmän) Tiskin maahantuojan tekninen tuki oli etupään vahtina tapahtumassa, ja kun tuo oli vielä se sama yksilö, joka meillä kippaili Nuorten Kesässä, niin Timo sanoi tilanteen olleen kaikkea muuta kuin mukava. Ko. tiskiin kun kuitenkin oli vaihdettu suurin piirtein kaikki oleellinen sisuskalujen osalta, ja vika oli periaatteessa paikannettu lopulta ja korjattukin. Mutta, tälläkin kertaa vika lopulta löytyi, ja korjauksen jälkeen kippejä ei enää nähty. Ei nyt ihan ensimmäisenä tule mieleen, että subbasten aiheuttaman tärinän takia käyttöpinnan ja kontrolliräkin välinen kaapeli löystyy toisen pään liittimestään liikaa... Onneksi käyttöpinta oli se kaatuva osa, joten oikealla boottausmetodilla ääni ei katkennut operaation aikana. Käytännössä kontrollikaapli pitää irrottaa boottauksen ajaksi, tai muuten ääni katkeaa.

Grafiikkatiimillä kaatui ainakin kerran käytössä ollut Hippotizer, ja jouduttiin boottamaan lennossa. Ja tuolla kun oli se 3x3 tykkiä/screeniä lavan taustalakanassa, niin olihan se vähän nolon näköistä. Lisäksi tuo kippaaminen aiheutti jotain hämminkiä tykkeihin, ja niitä kai jouduttiin vähän puukottamaan, että lähtivät taas toimimaan. Kuulemma ihan tyypillistä tietyille Barcon tykeille. Videoscreenit kyllä taisivat toimia lopulta ilman ongelmia koko tapahtuman ajan, kunhan vain sille takatykille oli lopulta saatu vedettyä ehkä kaapeli.

Niin, ja HB:lla piti olla taas hieman pyroja, mutta rummut syttyivät palamaan liian aikaisin. En tiedä ainakaan vielä, että mikä siellä meni pieleen. Ei oikein viitsinyt käydä kyselemässä heti keikan jälkeen... :)

Mutta, eipä meidänkään ryhmä ihan ilman ongelmia selvinnyt. On se kumma kun ammattitason tuotantovideokamerajärjestelmää ei voi pitää yli vuorokautta putkeen päällä... :) No, ehkä siinä jotain häikkää oli. Ikävä vaan, kun temppuileva kamera oli juuri se meidän tärkein, mutta onneksi vain yksi tilaisuus jouduttiin pärjäämään ilman sitä. Pari tuntia annettiin kameran+kontrolliyksikön olla jäähyllä, niin pärjättiin taas loppuun asti. Todennäköisesti lyhyempikin tauko olisi riittänyt, mutta ohjelmassa sattui juuri sopivasti tauko tuohon väliin, niin saatiin vähän enemmän varaa. Oli sinällään jännä ilmiö, että kameralta tuli kyllä kuva ohjaamoon asti, ja kameran päässä asiat toimivat pääosin ihan hyvin, mutta mitkään kontrollikomennot ohjaamosta kameralle eivät toimineet.

Täytyy kyllä jälleen kerran nostaa hattua ohjaajallemme. Oli ilo työskennellä Veikon ohjauksessa. Antoi kyllä kriittistäkin palautetta kameramiehille, mutta myös positiivista, ja palaute tuli välittömästi, niin pystyi sitten edes jotain tekemään asialle. Kiitoksia taas tästä vuodesta!

Jouduin siis tänäkin vuonna kameran taakse. Mutta, eikös MN ole ihan hyvä paikka harjoitella kuvaamista?-) Käytännössä voin sanoa olleeni kahdessa tapahtumassa kunnolla kameran takana, ja molemmat kerrat ovat olleet MN:ssä. Joskus se kuitenkin on aina hypättävä tyhjän päälle, ja toivottava siipien kantavan.

Meillä oli tänä vuonna hieman pienempi kamerakattaus kuin viime vuonna, mutta muuten paikat toimivat paljon paremmin. Kolme kameraa lavalla, yksi rullilla lavan edessä ja kaksi FOH-aitauksessa. Toisessa noista salin keskellä olevista kameroista oli vieläpä ihan kiva linssi, olisi sen toiseenkin voinut ottaa... Mutta hinta tietysti hieman rajoittaa, Ossi epäili värkin maksavan jotain 60k euron luokkaa. Oli se kyllä hyvä, ja ei voinut muuta kuin ihmetellä taas kerran. En tiedä kuinka videolinssien polttoväli vastaa digikameralinssejä, mutta tuo oli 10-400mm (ja extenderin kanssa jopa 800mm). Valovoimaakin riitti ihan riittävästi melkein täyteen zoomiin asti. Kyseessä on siis Canon HJ40x10BIASDV

Kun ensimmäinen veto alkoi, niin luureista kuului "Tuota, nelonen, muista taas pitää huolta, että pystyt tekemään niitä ajoja siinä lavan edessä. Siihen tulee valokuvaajia tielle, mutta se alue on varattu sulle, koita siis pärjätä. Ja kyllä ne aika nopeasti oppii väistämään kun vaan kylmästi ajat päälle..." Parin ensimmäisen vedon jälkeen nelosessa ollut Tuomas sitten kommentoi "Joo, tuntuivat oppivan, taitaa sen verran pahasti sattua toi muutaman kymmenen kilon ständi osuessaan nilkkaan kovassa vauhdissa... Ja aika nopeasti myös oppivat sen, että ehdin lavan toisesta reunasta toiseen muutamassa sekunnissa..." Joskus on vain niin kivaa olla isompi ja etuoikeutettu. ;)

Turkuhallin bändiosasto oli seuraava: AC/JC, bass'n'Helen, Daniel S. Diago & New Shoes, Fireflight, G-Powered, HB, Olli Helenius, Pekka Simojoki & Co, Punainen Lanka, The Rain, The Road, Sarah Kelly, Tera. Toivottavasti nyt en missanut ketään.

Mitähän vielä... Ai niin, purku sujui ihan kohtalaisesti. Olisi kyllä helpottanut varsin paljon, jos mukana olisi ollut vielä pari muutakin kokenutta roudaria. Mutta, olin kuitenkin kotona jo kasin aikaan, vaikka jouduin tyytymään junakyytiin, joten mikäs siinä. Kisat loppuivat siis puoli kolmen tienoilla. RMC:n porukat olivat lähteneet hallilta 20.30 jälkeen, joten ei niilläkään ihan mahottoman pitkään mennyt. Toki sillä puolella oli hieman enemmän sitä kalustoa varastollakin purettavaksi, mutta se nyt ei onneksi ole mun ongelma. :)

Aloitetaanpa kuvakavalkadi 'Behind the Scenes'-teemalla.



Ei olisi tästäkään tuotannosta tullut mitään ilman kunnon koivupölliä. Ei, en tiedä mistä tuo oli videotarkkaamon lähelle eksynyt, mutta palveli kyllä hyvin tuossa kohtaa. Huomaa alareunassa näkyvät kaapelit, jotka menevät siitä viimevuotisesta aukosta läpi.



Kuva tarkkaamosta. Olihan siellä taas monitoreja. Niin, ja koskahan sitä pääsee sellaiseen tuotantoon mukaan, jossa monitorien kuvat ovat edes sinne päin saman sävyisiä... :)



Tuossa videopuolen 'hermokeskus'. CCU:t (Camera Controlling Unit), intercom-muuntimet, videomikserit, yms.




Ja taas kerran kaapelit piti lennättää. Jep, ei se mikään nätti ollut tänäkään vuonna, mutta eipä noista onneksi kauneuspalkintoja jaeta, toimivuus on se tärkein kriteeri.



Miksausaitiosta löytyneet kamerat. Itse istuin oikeanpuolimmaissa lähes jokaisen tapahtuman vedon. Baarijakkara olisi ollut poikaa, nyt tuli niskat enemmän kuin kipeiksi...



Tuossa se pahamaineinen ihan liian kallis linssi. Kamerakin näyttää pieneltä tuon rinnalla.



Lavalle johtava lastausramppi. Huomaa valoletkut rampin reunoilla. Samaa letkua oli sitten lavan reunalla koko takaosan alueella. Ihan kiva, niin näkee sen pimeässäkin.



Valomiesten työpiste, himmentimiä, sähkökeskuksia, DMX-ristikytkentöjä yms.



Mikityspiste lavan toisella puolella. Selkeästi jollain oli jo joulutunnelma päällä...



Tällainenkin tuli vastaan.



Lavalta löytyvät pystytrussit oli valaistu alhaaltapäin isoilla skannereilla. Aika hyvin osui ajoitus, valo oli juuri vaihtumassa punaisesta siniseen kun nappasin kuvan. Yritäpä tuollaista tarkoituksella...



Tuossa ne Macin beamit kanuuna-asennossa.



Lavarakennelma valmistuu kovaa vauhtia.



Kuva FOH-aitiosta. Kokoa oli jälleen ihan riittävästi, mutta ei kyllä kovinkaan paljoa liikaa. Olihan sinne ängetty kalustoakin ihan riittävästi...














Ja tuossa vielä muutama kuva varsinaisesta lavasta tapahtuman ajalta. Yritin vähän napata kuvia eri tilanteista. Olihan se ihan kivan näköinen. Liikkuvia ~100 (ainakin Martinin Mac250 Wash/Beam, Mac700 ja Varilite 1000), 18 molea (4 ja 8), stroboja iso kasa (Atomic 3k, onko muita vaihtoehtoja?), led-palkkeja parikymmentä (Elation Trackpod-81) sekä ihan liikaa trussia, kaapelia ja nostimia. Toki savustimia myös. Tiskeinä 2 kpl GrandMA:ta. Kyllähän tuon yhdelläkin tekisi, mutta kädet loppuisi kesken valoihmiseltä, niin parempi olla kaksi ajamassa noita.

Tykit Hitachia ja Barcoa, lavan taustagrafiikka tehtiin Hippotizerilla.

Äänipuolella puolestaan seuraavaa. PA oli isoa Vertecciä, en muista kuinka monta palaa. Yläsivufillit Martinin W8-klusterilla, alasivu- ja etufillit Martinin W3, subbasina 4 kpl l'Acoustics SB28/puoli kardioidina. Päätteet Lab. Gruppenia sekä PA että monitoripuolella. PA-prossuna se varsin vakuuttava Dolby Lake Prosessor, jota ei enää saa uutena. Tiskeinä etupäässä Soundcraft Series 5 ja Crest X-VCA, sekä osalla bändeistä jotain omia, ainakin yksi LS9. Monitorilautana tosiaan se jo aiemmin mainittu Vi6. Monitorit tais olla Martinin LE400 ja Turbon TFM212.

Jooh, no, ehkä toi jotakuta kiinnostaakin. Saa korjata kun on vihreitä pujahtanut tuonne.

4 kommenttia:

Hensu kirjoitti...

Hei kuka oli lavansuunnitelusta vastuussa tänä vuonna. Tai suunniteleeko noi yleensä joku porukka? Oli mielenkiintosia kuvia ;).

-Hensu

Olli kirjoitti...

En osaa sanoa mitenkä noi loppujen lopuksi menee, mutta veikkaanpa lavan olleen Kauppisen Teemun (tapahtuman tekniikan päävastaava), Puurulan Antin (tapahtuman valosuunnittelija) ja taustan grafiikkascreenejä hoitaneen ryhmän kyhäelmä. Tai jotain sellaista. :)

Unknown kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Unknown kirjoitti...

Naureskeltiinkin kun screenit alko tökkimään jotta ajetaanko niitä jollain windows-pohjaisella masiinalla. :D